piątek, 30 grudnia 2011

Oszustwa biur podróży

Autorem artykułu jest Monika Ł.



W biurze podróży już wykupiona wycieczka na Malediwy, walizki spakowane, dzieci oddelegowane do dziadków, za 2 dni wyjazd na upragniony urlop, a tu jeden telefon od organizatora psuje wszystko. Okazuje się, że waluta na Wyspach znacznie zdrożała, a my chcąc wyjechać musimy dopłacić...

Podejrzewam, że tego typu sytuacje niejednokrotnie się wydarzyły. Biura podróży, korzystając z naszej niewiedzy, podnoszą ceny, zmieniają umowy albo nawet splajtują z dnia na dzień i sprawiają, że wymarzona wycieczka staje się koszmarem...

Niniejszy artykuł będzie o grzechach głównych biur organizujących wycieczki.

1. Niedozwolone podnoszenie cen

Biura podróży, podnoszą ceny wycieczek, powołując się na np. zmieniające się kursy walut. Uwaga! Możliwość wzrostu opłat możliwa jest tylko w wypadku, jeśli jest ona uwzględniona w umowie zawartej między biurem a klientem, a i tak jest ona możliwa tylko w wypadku, kiedy:

- koszty transportu wzrosły

- kursy walut zwiększyły się

- opłaty urzędowe, podatki, wydatki na usługi lotniskowe, załadunkowe bądź przeładunkowe również zwiększyły się

Wszystko jednak powinno być udokumentowane przez organizatora, a klient musi mieć prawo wglądu, o ile będzie miał taką potrzebę.

Jeśli jednak biuro zażądało od klienta nieuzasadnionej dopłaty, klient ma prawo zrezygnować z usług organizatora i otrzymać zwrot świadczeń, bez obowiązku zapłacenia jakiejkolwiek kary.

2. Bankructwo biura podróży

Turystów, którzy obawiają się, że biuro zgłosi upadłość przed albo w trakcie ich wyjazdu, informuję, wpłacone dla organizatora pieniądze są chronione przez prawo. Przed podpisaniem umowy z biurem, należy się upewnić, czy biuro ma gwarancję bankową bądź ubezpieczeniową, aby w razie wypadku zapewnić pokrycie kosztów powrotu turystów do kraju, a za niezrealizowane zamówienia, dokonać zwrotu pieniędzy.

3. Zakazane zapisy w umowie

Organizatorzy wycieczek często umieszczają w umowie zakazane zapisy.

Oto niektóre z nich:

W przypadku zakupu imprez po cenach promocyjnych, np. last minute, specjalnych itp., nie podlegają one reklamacji.
— W wyjątkowych przypadkach biuro rezerwuje sobie możliwość i prawo do zmiany programu lub zakwaterowania w innych obiektach o tym samym standardzie.
— W przypadku niewykonania lub wadliwego wykonania umowy Klient ma prawo zgłosić reklamację w terminie 7 dni od zakończenia imprezy. Opóźnienie spowoduje nieważność reklamacji. (Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, termin ten powinien wynosić miesiąc)
— Organizator ma prawo odwołać imprezę w przypadku niewystarczającej liczby uczestników nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem planowanej imprezy lub z przyczyn od niego niezależnych.

4. Nieinformowanie klientów o szczegółach dotyczących wycieczki

Zanim klienci podpiszą umowę, muszą oni zostać poinformowani o:

- cenie wyjazdu z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych opłat

- środku transportu, rodzaju i kategori obiektu zakwaterowania

- atrakcjach turystycznych

- terminie regulacji całości opłat

- programie zwiedzania

Biura podróży coraz częściej oszukują swoich klientów. Wykorzystując naiwność turystów i ich nieznajomość prawa zmieniają zapisy umowy, nie informują o szczegółach, bądź zgłaszają upadłość, w momencie, kiedy niczego nieświadomi klienci wypoczywają np. w Meksyku. W tym roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów restrykcyjnie analizuje umowy biur podróży. Pierwsze wyniki zostały już opublikowane i niestety nie są one dobre...

---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz